ابزارمهدي
ساختمان
+0 پسنديدم
یاییلیب : ثابیت یازی | یازار : mahdi | بؤلوم : | 0 باخيشلار
+0 پسنديدم
یاییلیب : یکشنبه 30 تیر 1392 | یازار : mahdi | بؤلوم : | 0 باخيشلار
واحدبندي وتفكيك اب مجتمع  مسكوني
بدونه مداخله اب وفاضلاب كشور
هرشخصي ميتواندميزان مصرف اب خودرامشخص كند




 

شيب بندي سرويس :شيب در سرويس خصوصاً حمام به طرف كف شو مي باشد و معمولاً محل كفشو در وسط حمام پيش بيني مي گردد،چنانچه ابعاد فضا كم باشد با كم و يا زياد كردن ملاط پشت موزائيك و يا كاشي مورد نظر به دست مي آيد و اگر ابعاد فضا بزرگ باشد،دقيقاً عمل شيب بندي وسيله كرم گيري و شمشه گيري به طرف كفشو انجام شده و با متن سازي بين شمشه ها كف ، آماده موزائيك فرش ويا نصب سراميك مي گردد .

بديهي است چنانچه محل مورد نظر توالت داشته باشد كاسه توالت در محل خود و پايين تر از اطراف نصب شده بطوري كه پس از فرش كف ، آب به راحتي و سريع سرازير كاسه توالت گردد .

 

شيب بندي چهار طرفه: ديواره اي يك نيمه به اندازه تقريبي (5/2 × 5/2) متر به ارتفاع دو رج چيده مي شود . وسط و مركز اين كار را كرمي به ارتفاع 2 سانتيمتر گذارده . از اين كرم به گوشه هاي ريسمان كشيده كه شيب مورد نظر بدست مي آيد .

راستاي ريسمان شيبدار شمشه گذارده مي شود و با خاك دو نم سطح شمشه شيبدار گرفته مي شود . شمشه آهني و يا چوبي از راستاي شمشه گرفته شده خارج مي گردد. متن شمشه ها با خاك دونم پرميشود و سطح پر شده بوسيله شمشه آهني و يا چوبي شمشه كش ميگردد و شيب چهار طرفه به وجود مي آيد .

 

پلان شيب بندي Roof Plan :

ديد افقي بام را كه در آن ديوارهاي خارجي بنا (با احتساب قرنيز) و خط مسير شيب بام به طرف ناودانها و خرپشته ، همچنين فضاهايي كه به عنوان نور گير از قسمت هاي مختلف بام بيرون آمده ، مشخص مي شوند را پلان شيب بندي مي نامند .

اين پلان وضع پشت بام را مشخص مي كند. جهت حركت سريع آب حاصل از باران ، برف يا شستشوي به طرف آب رو ، براي هر 50 تا 70 متر مربع سقف يك ناودان درنظر مي گيريم .اگر مقداربارندگي منطقه كم باشد اين متراژ به 140مترمربع و در صورتي كه منطقه مرطوب و ميزان بارندگي سالانه زياد باشد تا 70 متر مربع كاهش مي يابد .

 

شيب بندي به دو حالت انجام مي گردد :

 

الف : شيب بندي در جهت قسمت هاي مياني پشت بام .

1.       در اين حالت اجراي لوله هاي آب باران پشت بام از ميان ستونهاي آجري كه در قسمت هاي مياني ساختمان ساخته شده انجام ميگردد.مسلماً محاسبه و طرح مجاري آب يا مسئله كشش سريع در مسير پيش بيني شده مورد توجه بوده كه در طراحي نقشه بدان دقت مي شود ومعمولاً بايستي انتخاب ناوداني طوري باشد كه پس از مرحله عمودي از كمترين لوله گذاري افقي تا چاه فاضلاب هدايت وجريان آب بدون اشكال مسير لازم را حركت نمايد .

 

2.       چنانچه وضع طراحي ساختمان طوري باشد كه ستون هاي مياني ولغازهايي وجود نداشته باشد حركت آب باران پشت بام به طرف سرويس و آبريزها قابل توجه مي باشد . در اين حالت از جدار لوله هاي فاضلاب آبريزها لوله اي جداگانه جهت آب باران به طرف پشت بام به بالا برده مي شود. بايد توجه داشت كه هرگزلوله آب باران به لوله هاي فاضلاب وصل نشود زيرا گازهاي حاصل از چاه فاضلاببه راحتي از لوله مذكور به سطح پشت بام مي رسد .

 

ب : شيب بندي در جهت كناره و يا گوشه هاي پشت بام .

چنانچه وضع و موقعيت ساختمان در وسط محوطه باشد مي توان لوله آب باران را به آن جهت و در محل مشخص تعبيه نمود كه مسلماًاجراي شيب بندي از وسط پشت بام به طرف كناره ها و يا گوشه ها و به طرف سوراخ ناوداني خواهد بود . بايد توجه داشت كه شيب بندي در ساختمان هايي كه در موقعيت كنار كوچه و يا خيابان مي باشد هدايت آب باران به خارج از ساختمان و محوطه غير اصولي خواهد بود .

 

كانالهاي تأ سيساتي

 

در ساختمان هاي وسيع كه داراي زير بناي زيادي مي باشد مكانهايي به عنوان كانالهاي عمودي تأسيساتي ساخته مي شود كه ازاين مسيركليه لوله هاي برق رساني ، كابل هاي برق و آنتن ، لوله هاي آب سرد و گرم رفت و برگشت ، لوله هاي فاضلاب و هواكش و خلاصه لوله هاي آب باران و در مواردي كانال هاي كولر نيز با ظرفيت و گنجايش كافي پيش بيني و ساخته مي شود كه مسير آنها در نقشه هاي ساختماني و تأسيساتي مشخص مي باشد. اين كانال ها تا پشت بام جهت استفاده لوله هاي آب باران ، هواكشها و كانال هاي كولر كه كولر آن ها در پشت بام نصب مي باشد ادامه مي يابد . بايد توجه داشت كه در مناطق سردسير براي جلوگيري از يخ زدن آبروها شيب بندي سقف به طريقي پيش بيني مي شود كه آبروها در قسمت آفتاب گير بام قرار گيرند .

 

درصد شيب

 

به تناسب آن كه از روي سقف استفاده هاي متفرقه مي شود و بر روي آن راه بروند ، حداقل 1% و حداكثر 3% شيب كافي است . اين درصد در پلان هاي شيب بندي با فلش كه جهت حركت و هدايت آب را نشان مي دهد ومقدار شيب تعيين شده دركنار خط شيب مشخص مي گردد . با روش كدگذاري نيز مقدار شيب تعيين شده در گوشه هاي مختلف بام نوشته مي شود .

 

بتون سبك براي شيب بندي

بتون سبك بتوني است كه دانه بندي آن از مصالح سبك مانند پوكه و يا سنگهايي با خلل و فرج استفاده شده باشد . در بام آن را براي شيب بندي و هدايت آب باران به طرف ناودان استفاده مي نمايند . اين شيب بايد در حدود 5/1 تا 2 درصد باشد و آن را بدين طريق انجام مينمايند كه ابتدا محل ناودان را تعيين نموده ( محل ناودان بعدأ توضيح داده خواهد شد ) و فاصله آن را تا دور ترين نقطه بام اندازه گرفته و ارتفاع دورترين نقطه را با توجه به شيب لازم تعيين مي نمايند و آن ارتفاع را به وسيله چند رگ آجر ايجاد كرده و ازآنجا ريسماني تا محل ناودان كه ارتفاع آن صفر است مي كشند در نتيجه اين ريسمان شيب بام را تعيين مي نمايد . بعد زير آن را بوسيله ملاط ماسه و سيمان و تكه هايآجر به عرض حدود 10 سانتي متر پر مي نمايند .

بعد از نقاط ديگر نيزبه همين طريق و با همان شيب ريسمان كشي نموده و زير آن را پر مي نمايند بوسيله اين كار كه به آن اصطلاحاً كرم بندي مي گويند كليه قسمت هاي بام به طرف ناودان شيب بندي مي شود آنگاه بين اين كرم ها را با بتن سبك پر ميكنند هر قدر اجراي اين قسمت از لحاظ شيب بندي دقيق تر باشد هدايت آب به طرف ناودان راحت تر بوده و اجراء قسمت هاي بعدي آسانتر و بهتر انجام مي شود و در نتيجه عمر ايزولاسيون بام بيشتر خواهد بود .

 

ناودان

همانطوري كه مي دانيم كليه آب بام بوسيله شيب هاي احداثي به محل ناودان راهنمايي شده از آنجا به چاه و يا خارج مي ريزد بدين لحاظ اطراف ناودان بيشتر ازكليه نواحي ديگر بام محل عبورآب بوده و خطر نفوذ آب از آنجا بيشتر است. به همين دليل براي اجراي آن قسمت از بام ، ديتيل مخصوصي را اجراء مي نمايند .

 

بهترين محل ناودان

بهترين محل براي ناودان درست در وسط بام مي باشد .(محل برخورد اقطار) زيرا فاصله آن نقطه از تمام نقاط ديگر تقريباً به يك اندازه بوده و در نتيجه با توجه به 2 درصد شيب مورد نياز بار كلي سقف در همه جا به طور يكسان پخش مي شود ولي اگر ناودان درست در وسط ساختمان نباشد در نتيجه به يك نقطه از بام دورتر بوده و به همان نسبت بار آن نقطه بيشتر خواهد بود . ولي انتخاب محل ناودان درست در وسط بام به علت وجود اتاق ها و سالن ها و اينكه نمي توان از وسط اتاق ها لوله فاضلاب گذرانيده تقريباً هيچ وقت مقدور نيست .

با توضيحات فوق روشن است كه بايد براي محل ناودان جايي را انتخاب نمود كه نزديك ترين فاصله ممكن را به تمام نقاط داشته باشد تا بدينوسيله بار بام حداقل شود ضمناً عبور لوله ناودان در طبقات مزاحمتي براي اتاق ها و سالن ها و كمد ها ايجاد ننمايد .

 

تعداد ناودان

تعداد ناودان بستگي به بزرگي و كوچكي بام دارد هرقدر سطح بام وسيعتر باشد براي تخليه آب باران به ناودان بيشتري نياز داريم به طور كلي تعداد ناودان بايد به اندازه اي باشد كه آب باران را هر چه سريعتر جمع آوري نموده و به خارج از بام هدايت نمايد. براي هرصد متر مربع حداقل يك ناودان لازم مي باشد .

 

كف خواب

كف خواب قطعه اي است فلزي كه جنس آن معمولاً از آهن ورق گالوانيزه مي باشد و در ساختمان هاي مهم جنس آن را از مس انتخاب مي نمايند . فرم كف خواب كاملاً بستگي به محل مصرف آن دارد . در هر حال به وسيله كف خواب آب باران به ناودان راهنمايي ميشود در نتيجه دنباله آن بايد تا توي ناودان ادامه پيدا كند . در موقع عايق كاري بايد دقت نمود كليه قسمتهاي كف خواب به عايق آغشته شود.

 



+0 پسنديدم
یاییلیب : جمعه 28 تیر 1392 | یازار : mahdi | بؤلوم : | 0 باخيشلار
شيب بندي وشيب دادن از مسائل جزئيات واجرايي دقيق بوده كه بايستي درست انجام شود . شيب بندي بيشتر جهت حركت و هدايت آب آن هم به طوري كه با كششي كافي بوده باشد براي فضاهاي خارجي به مانند محوطه سازي ، پياده رو سازي ، حياط سازي و شيب بندي هاي كوچك به مانند شيب بندي پشت بام، سرويسهاي آبريز چون حمام ، توالت و درمواردي دستشويي و آشپزخانه ازويژگي خاصي برخوردارمي باشد .لازم به تذكر است كه اين اصول در آبريزهاي بزرگ به مانند توالت هاي عمومي ، رختشور خانه هاي شهرداري ، مجاري آب و مجاري فاضلابها نيز از اهميت خاصي بهره مند مي باشد كه هركدام داراي اجزايي خاص بوده و اما در مجموع به اصول هدايت و نوع شيب بندي و شيب دادن بايستي توجه شود ، كه ذيلاً به نكات آن توجه مي كنيم :الف - تئوري شيب : شيب دادن را مي توان كليات شيب سازي دانست و معمولاً در محوطه سازيها به طول حركت آب به مسيرهايي چون اكو و يا آبگيرها ، قنوات كهنه و كاريزهاي خشك شده و بالاخره جوي هاي بزرگ و كوچك كه باعث انتقال آب و فاضلاب از نقاطي به نقاط ديگر مي باشد توجه شود .

درصد شيب : نحوه حركت آب بايستي طوري باشد كه از مبدأ تا مقصد حركت وكشش آب و يا فضولات بدون مانع و هر چه سريعتر انجامشود كه اين درصد شيب جهت هدايت وكشش آب كمتر و براي حركت فضولات بيشتر در نظر مي باشد . در هر حال استاندارد شيب براي فضولات حدود 5 درصد و جهت هدايت آبهاي هرز و مشابه 1 الي 3 درصد مي باشد كه اگر اين موارد رعايت شود اشكال فني تراكم وگرفتگي در مسير پيش نخواهد آمد .

شيب سازي : به طوري كه از معني لغت مشخص است ساختن شيب براي محوطه و مكانهاي مختلف در پيش بوده و شيب سازي به طرق مختلف ممكن مي باشد .
1- تسطيح خاك : هموار نمودن سطوح جهت زمين هايي كه خود داراي شيب ملايم مي باشند و آماده سازي مراحل بعدي بر روي سطح بدست آمده جهت زير سازي ، روسازي ، آسفالت در يك ويا دو لايه .
2- بلوك گذاري : معمولاً در تقسيم خيابان كشي و پياده رو سازي به هر صورت چه در مكانهاي عمومي وچه در فضاهاي باز خصوصي مورد استفاده مي باشد كه ابتدا زيرسازي بلوك در ارتفاع معلوم و وسيله دستگاه ترازياب (دوربين) و يا شيلنگ تراز و يا شمشه ترازانجام شده و شيب لازم در سطحي هموار ساخته مي شود و با استفاده از ملاط ماسه سيمان آن هم با عيار كافي بلوك ها در راستاي ريسمان كشيده شده نصب مي گردد و سپس دو طرف بلوك هاي نصب شده با شفته ريزي بتوني مهار مي شود و مسير آماده شده مراحلي چون زيرسازي و رو سازي و در خاتمه آسفالت ريزي و يا موزائيك فرش مي شود . بايد توجه داشت كه اگر محوطه از موزائيك پوشش مي گرددعاجهاي موزائيك در جهت حركت آب مانعي بوجود نياورد تا كشش آب هر چه سريعتر و راحت تر انجام شود .


دادن شيب :چنانچه محوطه فاقد شيب لازم باشد عمل شيب بندي را با بالا آوردن مقدار درصد كافي از مبدأ ، آن هم با مصالح گوناگون چون خاكريزي نخاله ريزي ، بتون ريزي و يا موارد ديگر با حجم لازم كه به طور اختصار گفته مي شود انجام مي دهيم .

خاكريزي : معمولاً ارتفاع خاكريزي تا 25 سانتيمتر و آن هم با اضافه كردن آب به صورت پاشيدن خاك را دو نم ساخته و پهن مي كنيم ،سپس عمل غلتك زني را آنقدر ادامه داده تا اين كه خاك كاملاً فشرده شود و مقدار تراكم خاك از مقدار صد درصد نيز كمتر شود ، يعني اگر اين مقداربه 95 درصد برسد كار بسيار جالب بوده و حفره هاي هوا درخاك از بين رفته وخاك دستي ريخته شده از خاك بكر زيرين فشرده تر مي شود كه مسلماً داراي مقاومتي بيشتر خواهد بود .بديهي است اگر ارتفاع خاك ريزي بيش از25 سانتيمتر باشد سطح خاك لايه اوليه راغلتك آجدار زده تا پيوند بين دو لايه روئين و زيرين به وجود آيد و سپس عمل خاك ريزي را به طوري كه شرح داده شد ادامه مي دهيم .

قابل توجه : چنانچه خاك از نوع نامرغوب باشد با اضافه كردن گرد آهك و درشت دانه چون سنگريزه و ماسه و مخلوط كردن آنها ،خاك را به صورت گراول (درشت دانه و ريز دانه) در آورده و عمل خاك ريزي را دنبال مي كنيم . مسلماً عمل گراول ساختن خاك در تمامي لايه ها باعث مقاومت هر چه بيشتر خاك مي شود خصوصاً در لايه انتهايي با بيشتر كردن نوع دانه هاي شني اتصال سازي آسفالت را بالايه هاي زيرين (خاك) بهتر مي سازيم .

نخاله ريزي : زماني كه شيب بندي براي حياط سازي و پشت بام سازي باشد از مصالحي چون خرده آجرهاي معمولي و خرده بلوك هاي سيماني و يا سفالين مي توان حجم شيب بندي را به وجود آورده و حفره هاي سطوح بدست آمده را با خرده هاي موجود تسطيح نمود وزير سازي را جهت اندود ماسه سيمان و بر روي آن موزائيك فرش و يا قير اندود و آسفالت را مهيا ساخت .بايد توجه داشت به علت اين كه در محوطه سازي حياط ، مستقيماً زيرسازي در خطر يخ زدن كف مي باشد، چنانچه از اضافه كردن ماسهسيمان به مخلوط نخاله استفاده گردد زيرسازي به مراتب بهتر بوده و خطر بلند شدن كف سازي پيش نخواهد آمد .


بتون پو كه :اين مصالح از نوع بسيار معمول و متداول بوده كه علاوه بر مقاومت ، داراي هزينه كمتر نسبت به انواع ديگر مي باشد.مواد تركيبي اين بتون تشكيل مي شود از سر كف كارخانه آهن گدازي كه پس از سرد شدن سر كف از مواد زائد كارخانه به صورت حجمي باد كرده و داراي حفره هاي فراوان بوده كه در نتيجه حجمي با وزن بسيار كم نسبت به سنگ معمولي دارا مي باشد . مصالح را خرد كرده به كرده و داراي حفره هاي فراوان بوده كه در نتيجه حجمي با وزن بسيار كم نسبت به سنگ معمولي دارا مي باشد . مصالح را خرد كرده به صورت درشت دانه و با رعايت ريز دانه و با اضافه كردن سيمان و آب در شيب سازي مورد استفاده مي باشد . لازم به ياد آوري ميباشد.كه از سنگ هاي متخلخل سنگ پايي و يا پوكه سوخته زغال سنگ و كف جوشهاي كارخانه هاي آجر پزي نيز به عنوان مصالح ودانه هاي تركيبي براي بتون پوكه استفاده مي گردد .

بتون آلوميناتي : چنانچه در بتون گرد آلومينيم اضافه شود و زمان خودگيري بتون در اثر فعل و انفعالات شيميايي حبابهايي خارج مي گردد كه نشان دهنده و به وجود آورنده ازدياد حجم بتون مي باشد.اين حالت بتون را به صورت سنگ پا با حفره اي در آورده كه وزن مخصو ص بتون غير مسلح را از 2200 كيلو تا 800 و يا 900 كيلوگرم در متر مكعب كاهش مي دهد و در شيب بند يها قسمت هاي داخلي خصوصاًپشت بام مورد استفاده فراوان مي باشد .

شيب سازي : به طوري كه مشخص است ارتفاع شيب بندي با طول شيب متناسب بوده ، يعني اگر طول شيب تا محل سوراخ ناودان در پشت بام طويل باشد مقدار باري كه براي شيب بندي از مبدأ تا سوراخ ناوداني ريخته مي شود به مراتب بيشتر و مرتفع تر از قسمتهاي شيب با طول كمتر خواهد بود. يعني ارتفاع شيب به نسبت طويلي ويا كوتاهي طول شيب بستگي كامل دارد. معمولاً ختم شيب در نقطه سوراخ ناوداني صفر و در شروع با طول درصد كه در طولهاي بلند تا 3 درصد مي باشد تعيين مي گردد و هر چه طول شيب كمتر باشد به همان نسبت درصد آن كم مي گردد. مثلاً براي طولهايي

تا 5 متر3 درصد

و طول بين (2.5 تا 3) متر 2 درصد 

طولهايي تا 2 متر 1.5 درصد

درنظر گرفته مي شود.چنانچه طول ذكرشده بيشتر از5مترباشد سوراخ ديگري براي ناوداني پيش بيني مي شود. چرا كه در موقع بارندگيهاي شديد وجود سوراخ ناوداني معدود داراي عدم كشش آب و در نتيجه خساراتي خواهد بود .

اجراي شيب بندي :حركت شيب به طرف سوراخ ناوداني مي باشد و محل سوراخ به دو صورت تعبيه مي گردد .
الف – سوراخ ناوداني در وسط پشت بام : در اين حالت به اين ترتيب عمل مي شود ، طول شيب نقاط محاسبه مي شود :
1- وسيله كرم گذاري ارتفاع چهار گوشه پشت بام تعيين مي گردد .
2- ريسمان كشي كشيده در بين كرم ها عمل شمشه گيري انجام مي شود .
3- محل سوراخ ناوداني ، كرمي مسطح و نازك گرفته مي شود .
4- وسيله ريسمان كشي بين كرمهاي كناري و مياني يعني (سوراخ ناوداني) شمشه گيري جهت قسمت هاي شيب انجام مي گردد .
5- متن هاي بدست آمده بين شمشه ها كه لچكي گفته مي شود با مصالح مورد نظر پر مي شود و با شمشه كش كردن سطح بين دو شمشه حاصله سطح شيب بدست مي آيد .

با تكرار موارد ذكر شده در قسمت هاي ديگر ، سطح شيب بندي پشت بام بدست مي آيد كه آماده مراحل بعدي خواهد بود .
ب : چنانچه ناوداني در گوشه ها و يا در قسمت هاي مياني و كناري باشد نوع شيب از وسط پشت بام به طرف خارج خواهد بود كه تمامي موارد محاسبه شيب ، كرم گيري ، شمشه گيري و پر كردن متنها به همان ترتيب كه گفته شد انجام مي گردد .

شيب بندي سرويس :شيب در سرويس خصوصاً حمام به طرف كف شو مي باشد و معمولاً محل كفشو در وسط حمام پيش بيني مي گردد،چنانچه ابعاد فضا كم باشد با كم و يا زياد كردن ملاط پشت موزائيك و يا كاشي مورد نظر به دست مي آيد و اگر ابعاد فضا بزرگ باشد،دقيقاً عمل شيب بندي وسيله كرم گيري و شمشه گيري به طرف كفشو انجام شده و با متن سازي بين شمشه ها كف ، آماده موزائيك فرش ويا نصب سراميك مي گردد .
بديهي است چنانچه محل مورد نظر توالت داشته باشد كاسه توالت در محل خود و پايين تر از اطراف نصب شده بطوري كه پس از فرش كف ، آب به راحتي و سريع سرازير كاسه توالت گردد .

شيب بندي چهار طرفه: ديواره اي يك نيمه به اندازه تقريبي (5/2 × 5/2) متر به ارتفاع دو رج چيده مي شود . وسط و مركز اين كار را كرمي به ارتفاع 2 سانتيمتر گذارده . از اين كرم به گوشه هاي ريسمان كشيده كه شيب مورد نظر بدست مي آيد .
راستاي ريسمان شيبدار شمشه گذارده مي شود و با خاك دو نم سطح شمشه شيبدار گرفته مي شود . شمشه آهني و يا چوبي از راستاي شمشه گرفته شده خارج مي گردد. متن شمشه ها با خاك دونم پرميشود و سطح پر شده بوسيله شمشه آهني و يا چوبي شمشه كش ميگردد و شيب چهار طرفه به وجود مي آيد .

Roof Plan : پلان شيب بندي

ديد افقي بام را كه در آن ديوارهاي خارجي بنا (با احتساب قرنيز) و خط مسير شيب بام به طرف ناودانها و خرپشته ، همچنين فضاهايي كه به عنوان نور گير از قسمت هاي مختلف بام بيرون آمده ، مشخص مي شوند را پلان شيب بندي مي نامند .
اين پلان وضع پشت بام را مشخص مي كند. جهت حركت سريع آب حاصل از باران ، برف يا شستشوي به طرف آب رو ، براي هر 50 تا 70 متر مربع سقف يك ناودان درنظر مي گيريم .اگر مقداربارندگي منطقه كم باشد اين متراژ به 140مترمربع و در صورتي كه منطقه مرطوب و ميزان بارندگي سالانه زياد باشد تا 70 متر مربع كاهش مي يابد .

شيب بندي به دو حالت انجام مي گردد :


الف : شيب بندي در جهت قسمت هاي مياني پشت بام .
1- در اين حالت اجراي لوله هاي آب باران پشت بام از ميان ستونهاي آجري كه در قسمت هاي مياني ساختمان ساخته شده انجام ميگردد.مسلماً محاسبه و طرح مجاري آب يا مسئله كشش سريع در مسير پيش بيني شده مورد توجه بوده كه در طراحي نقشه بدان دقت مي شود ومعمولاً بايستي انتخاب ناوداني طوري باشد كه پس از مرحله عمودي از كمترين لوله گذاري افقي تا چاه فاضلاب هدايت وجريان آب بدون اشكال مسير لازم را حركت نمايد .

2- چنانچه وضع طراحي ساختمان طوري باشد كه ستون هاي مياني ولغازهايي وجود نداشته باشد حركت آب باران پشت بام به طرف سرويس و آبريزها قابل توجه مي باشد . در اين حالت از جدار لوله هاي فاضلاب آبريزها لوله اي جداگانه جهت آب باران به طرف پشت بام به بالا برده مي شود. بايد توجه داشت كه هرگزلوله آب باران به لوله هاي فاضلاب وصل نشود زيرا گازهاي حاصل از چاه فاضلاببه راحتي از لوله مذكور به سطح پشت بام مي رسد . 

ب : شيب بندي در جهت كناره و يا گوشه هاي پشت بام .
چنانچه وضع و موقعيت ساختمان در وسط محوطه باشد مي توان لوله آب باران را به آن جهت و در محل مشخص تعبيه نمود كه مسلماًاجراي شيب بندي از وسط پشت بام به طرف كناره ها و يا گوشه ها و به طرف سوراخ ناوداني خواهد بود . بايد توجه داشت كه شيب بندي در ساختمان هايي كه در موقعيت كنار كوچه و يا خيابان مي باشد هدايت آب باران به خارج از ساختمان و محوطه غير اصولي خواهد بود .

كانالهاي تأ سيساتي 

در ساختمان هاي وسيع كه داراي زير بناي زيادي مي باشد مكانهايي به عنوان كانالهاي عمودي تأسيساتي ساخته مي شود كه ازاين مسيركليه لوله هاي برق رساني ، كابل هاي برق و آنتن ، لوله هاي آب سرد و گرم رفت و برگشت ، لوله هاي فاضلاب و هواكش و خلاصه لوله هاي آب باران و در مواردي كانال هاي كولر نيز با ظرفيت و گنجايش كافي پيش بيني و ساخته مي شود كه مسير آنها در نقشه هاي ساختماني و تأسيساتي مشخص مي باشد. اين كانال ها تا پشت بام جهت استفاده لوله هاي آب باران ، هواكشها و كانال هاي كولر كه كولر آن ها در پشت بام نصب مي باشد ادامه مي يابد . بايد توجه داشت كه در مناطق سردسير براي جلوگيري از يخ زدن آبروها شيب بندي
سقف به طريقي پيش بيني مي شود كه آبروها در قسمت آفتاب گير بام قرار گيرند .

درصد شيب

به تناسب آن كه از روي سقف استفاده هاي متفرقه مي شود و بر روي آن راه بروند ، حداقل 1% و حداكثر 3% شيب كافي است . اين درصد در پلان هاي شيب بندي با فلش كه جهت حركت و هدايت آب را نشان مي دهد ومقدار شيب تعيين شده دركنار خط شيب مشخص مي گردد . با روش كدگذاري نيز مقدار شيب تعيين شده در گوشه هاي مختلف بام نوشته مي شود .

بتون سبك براي شيب بندي

بتون سبك بتوني است كه دانه بندي آن از مصالح سبك مانند پوكه و يا سنگهايي با خلل و فرج استفاده شده باشد . در بام آن را براي شيب بندي و هدايت آب باران به طرف ناودان استفاده مي نمايند . اين شيب بايد در حدود 5/1 تا 2 درصد باشد و آن را بدين طريق انجام مينمايند كه ابتدا محل ناودان را تعيين نموده ( محل ناودان بعدأ توضيح داده خواهد شد ) و فاصله آن را تا دور ترين نقطه بام اندازه گرفته و ارتفاع دورترين نقطه را با توجه به شيب لازم تعيين مي نمايند و آن ارتفاع را به وسيله چند رگ آجر ايجاد كرده و ازآنجا ريسماني تا محل ناودان كه ارتفاع آن صفر است مي كشند در نتيجه اين ريسمان شيب بام را تعيين مي نمايد . بعد زير آن را بوسيله ملاط ماسه و سيمان و تكه هاي
آجر به عرض حدود 10 سانتي متر پر مي نمايند .
بعد از نقاط ديگر نيزبه همين طريق و با همان شيب ريسمان كشي نموده و زير آن را پر مي نمايند بوسيله اين كار كه به آن اصطلاحاً كرم بندي مي گويند كليه قسمت هاي بام به طرف ناودان شيب بندي مي شود آنگاه بين اين كرم ها را با بتن سبك پر ميكنند هر قدر اجراي اين قسمت از لحاظ شيب بندي دقيق تر باشد هدايت آب به طرف ناودان راحت تر بوده و اجراء قسمت هاي بعدي آسانتر و بهتر انجام مي شود و در نتيجه عمر ايزولاسيون بام بيشتر خواهد بود .

ناودان 

همانطوري كه مي دانيم كليه آب بام بوسيله شيب هاي احداثي به محل ناودان راهنمايي شده از آنجا به چاه و يا خارج مي ريزد بدين لحاظ اطراف ناودان بيشتر ازكليه نواحي ديگر بام محل عبورآب بوده و خطر نفوذ آب از آنجا بيشتر است. به همين دليل براي اجراي آن قسمت از بام ، ديتيل مخصوصي را اجراء مي نمايند . 

بهترين محل ناودان

بهترين محل براي ناودان درست در وسط بام مي باشد .(محل برخورد اقطار) زيرا فاصله آن نقطه از تمام نقاط ديگر تقريباً به يك اندازه بوده و در نتيجه با توجه به 2 درصد شيب مورد نياز بار كلي سقف در همه جا به طور يكسان پخش مي شود ولي اگر ناودان درست در وسط ساختمان نباشد در نتيجه به يك نقطه از بام دورتر بوده و به همان نسبت بار آن نقطه بيشتر خواهد بود . ولي انتخاب محل ناودان درست در وسط بام به علت وجود اتاق ها و سالن ها و اينكه نمي توان از وسط اتاق ها لوله فاضلاب گذرانيده تقريباً هيچ وقت مقدور نيست .
با توضيحات فوق روشن است كه بايد براي محل ناودان جايي را انتخاب نمود كه نزديك ترين فاصله ممكن را به تمام نقاط داشته باشد تا بدينوسيله بار بام حداقل شود ضمناً عبور لوله ناودان در طبقات مزاحمتي براي اتاق ها و سالن ها و كمد ها ايجاد ننمايد .

تعداد ناودان

تعداد ناودان بستگي به بزرگي و كوچكي بام دارد هرقدر سطح بام وسيعتر باشد براي تخليه آب باران به ناودان بيشتري نياز داريم به طور كلي تعداد ناودان بايد به اندازه اي باشد كه آب باران را هر چه سريعتر جمع آوري نموده و به خارج از بام هدايت نمايد. براي هرصد متر مربع حداقل يك ناودان لازم مي باشد .

كف خواب

كف خواب قطعه اي است فلزي كه جنس آن معمولاً از آهن ورق گالوانيزه مي باشد و در ساختمان هاي مهم جنس آن را از مس انتخاب مي نمايند . فرم كف خواب كاملاً بستگي به محل مصرف آن دارد . در هر حال به وسيله كف خواب آب باران به ناودان راهنمايي ميشود در نتيجه دنباله آن بايد تا توي ناودان ادامه پيدا كند . در موقع عايق كاري بايد دقت نمود كليه قسمتهاي كف خواب به عايق آغشته شود .

+0 پسنديدم
یاییلیب : جمعه 28 تیر 1392 | یازار : mahdi | بؤلوم : | 0 باخيشلار

از مزاياي لوله هاي ماه پايپ شركت نصربسپارسپاهان


تحمل حرارت تا حداكثر 90درجه سانتي گراد 
عدم نفوذ اكسيژن به داخل لوله و جلوگيري از لجن زدگي و تغغير رنگ اب 
مقام در برابر اسيد ها وبازها 
ضريب انبساط طولي بسيار كم 
مقامت بالا در براربر فشار 
افت فشار بسيار ناچيز بدليل هموار بودن سطح داخل لوله 
نصب سريع آسان وبدون ضايعات 
براحتي خم وشكل ميگيرد 
زنگ نمي زند رسوب نمي گيرد و هرگز نمي پوسد 
نصب آسان ومطمئن 




تاسيسات ساختمان عقيق گرما
021-56326871
09396814914


+0 پسنديدم
یاییلیب : جمعه 28 تیر 1392 | یازار : mahdi | بؤلوم : | 0 باخيشلار



تاريخچه 

ابتدايي‌ترين نوع يخچال را ژاكوب پراكنيز در سال 1834 ميلادي اختراع كرد. از آن پس اين اختراع همواره در حال تحول و دگرگوني بود، تا اينكه اولين يخچال برقي توسط ديوو آمريكايي در سال 1869 به بازار عرضه شد. در يخچال برقي توليد سرما بر اساس اصل تراكم و انبساط يك نوع گاز با درجه حرارت تبخير پايين ، احتياج به تخصص و تجهيزات خاص در زمينه ترموديناميك و مكانيك سيالات دارد. 
ساختمان يخچال 

اجزاي تشكيل دهنده يخچال را به دو دسته مكانيكي و الكتريكي تقسيم مي‌كنند. 

اجزاي مكانيكي يخچال 

• كمپرسور
• رادياتور خنك كننده (كندانسور)
• فيلتر (دراير)
• لوله مويين (كاپيلاري تيوب)
• اواپراتور (محفظه يخ ساز)

موتور الكتريكي 

موتور الكتريكي مجموعه‌اي مكانيكي است كه كمپرسور يخچال را تشكيل مي‌دهند. موتور الكتريكي از نوع آسنكدون بوده و داراي دو قطب است. مجموعه اعضاي موتور عبارتند از:

• ترموستات
• رتور
• رله راه انداز (رله استارت )
• جعبه تقسيم و سيم رابط
• لامپ يخچال
• شستي معكوس لامپ يخچال 


چگونگي تشكيل سرما در يخچال 

با اتصال كنتاكتها در ترموستات ، موتور شروع بكار نموده و پيستون كمپرسور را در داخل سيلندر به حركت در مي‌آورد و مرتبا گاز را از طريق لوله برگشت مي‌مكد و با فشار وارد لوله رفت مي‌نمايد. فشار وارده بر گاز آن را وارد رادياتور (كندانسور) مي‌كند، كه در پشت يخچال قرار دارد. در آنجا مقداري از حرارت گاز كاسته مي‌گردد. براي انتقال بهتر گرماي گاز ، بايد فاصله رادياتور تا ديواره حدود 25 سانتيمتر باشد. سپس گاز سرد كننده با عبور از فيلتر (دراير) كاملا خشك شده و چون لوله خروجي فيلتر و پس از آن سطح مقطع لوله مويين بسيار كم است گاز تحت فشار زيادي قرار گرفته و به حالت مايع مي‌شود. 

در اين حالت دماي آن نيز زياد مي‌شود. با عبور از لوله مويين گاز وارد لوله‌هاي اواپراتور (جاي يخ) مي‌شود، و چون سطح مقطع جديد به مراتب بيشتر از سطح مقطع لوله مويين است شروع به فوران نموده و توليد سرما مي‌كند. فشار كمپرسور ، گاز را از طريق اواپراتور عبور داده و از خروجي اواپراتور توسط لوله‌اي به لوله برگشت كمپرسور مي‌رساند. اين عمل مادامي كه يخچال سرد شود ادامه مي‌يابد تا آن كه در اثر سرماي توليد شده ، مدار موتور الكتريكي توسط ترموستات قطع شود. دماي محفظه معمولا بين 1 الي 7 درجه سانتيگراد است، و در اواپراتور به حدود 15 درجه زير صفر مي‌رسد. 

ذوب برفك در يخچال 

با باز شدن در يخچال مقداري از هواي گرم محيط وارد يخچال شده و بر روي اواپراتور قطرات آب بوجود مي‌آورد. اين قطرات به مرور زمان توده‌هاي يخي و به عبارت ديگر برفك ايجاد مي‌كنند كه به وسيله آنها عمل سرما سازي در يخچال مختل مي‌شود. از اينرو لازم است در فواصل زماني معيني نسبت به ذوب برفكها اقدام شود. براي ذوب برفكها مي‌توان يخچال را خاموش كرده و در آن را براي مدتي باز گذاشت. روش ديگر ، استفاده از يك المنت گرم‌كننده است كه به دور اواپراتور پيچيده مي‌شود. هرگاه لازم باشد ترموستات مدار المنت را وصل نموده و برفك‌ها را از بين مي‌برد. 

• آب سرد‌كن 
• اواپراتور 
• ترموستات 
• رادياتور 

آشنايي با ساختمان يخچال 

بايد دانست كه يخچال‌هاي خانگي ، فريزر ، يخچال‌هاي ويتريني و ساير وسايل سردكننده تراكمي ، ساختمان مشابه دارند، و سيستم كار آنها يكسان است. يك يخچال نسبت به بعضي از لوازم برقي خانگي ، چون سـماور برقي و بخاري برقي ، از جزئيات بيشتري برخوردار است. از اينرو اجزاي تشكيل دهنده يخچال را به دو دسته مكانيكي و الكتريكي تقسيم مي‌كنند. 

اجزاي مكانيكي يخچال 

كمپرسور 

كار كمپرسور ، ايجاد فشار و مكش جهت به حركت در آوردن گاز در سيستم است. در داخل كمپرسور يك موتور الكتريكي تك‌ فاز و يك مجموعه مكانيكي شامل سيستم سوپاپ و پيستون و ميل‌لنگ قرار دارد. با رسيدن برق به موتور كمپرسور و به چرخش در‌آمدن روتور آن توسط ميل‌لنگ ، پيستون به حركت در آمده و سوپاپ‌هاي مختلف باز و بسته مي شوند. در نتيجه گاز به گردش در مي‌آيد. كمپرسور تنها از طريق سرلوله به بيرون ارتباط دارد.

صرف‌نظر از لوله كور كه جز در موارد تخليه يا شارژ گاز مورد استفاده قرار نمي‌گيرد، دو لوله ديگر از اهميت بسزايي برخور دارند. حركت پيستون داخل سيلندر كمپرسور مرتبا گاز را از لوله برگشت مكيده و با فشار وارد لوله رفت مي‌كند. به اين ترتيب گاز سرما ساز مدام در حال حركت است و عمل سرماسازي را انجام مي‌دهد. 

رادياتور خنك كننده (كندانسور) گاز سرد كننده وقتي در داخل كمپرسور تحت فشار قرار گيرد، حرارت آن افزايش مي‌يابد. حال اگر به طريقي اين گرما سلب نشود و يا تعديل نگردد، عمل سرما‌سازي مختل مي‌شود. از اين رو در يخچال ، گاز تحت فشار و گرم شده از كمپرسور وارد لوله‌هاي مارپيچ مانند كه در تماس مستقيم هوا است (جاي اين لوله ها در يخچال هاي خانگي پشت كابينت اصلي يخچال است) مي‌شوند. دماي گاز در اثر ارتباط هوا كاهش يافته و عمل سرماسازي در سيستم به سهولت انجام مي‌شود. به منظور حفاظت لوله‌هاي فلزي كندانسور در برخورد با اشيا و اجسام خارجي ، مفتولي در اطراف كندانسور تعبيه مي‌كنند. 

فيلتر (دراير)

گاز پس از آنكه در داخل كمپرسور تحت فشار قرار گرفت، به منظور كاستن از حرارتش راهي كندانسور مي‌شود. از آنجا كه ممكن است در عبور از اين مسير جرم هايي را نيز حمل كند و يا داراي رطوبت باشد، لازم است قبل از سرماسازي كاملا پاك و خشك شود. بنابراين پس از رادياتور ، از فيلتر عبور مي‌كند. فيلتر داراي دو لوله ارتباطي است.

يكي از لوله‌ها سطح مقطع بزرگتري دارد كه در واقع ورودي فيلتر است و به خروجي كندانسور وصل مي‌شود. در ورودي فيلتر شبكه‌هاي توري ريزي براي گرفتن جرمهاي زائد قرار گرفته است. خروجي فيلتر كه سطح مقطع كمتري دارد به لوله مويين متصل مي‌شود، تا گاز سرد كننده تحت فشار زياد قرار گيرد. در اين خروجي نيز شبكه‌هاي توري با سوراخهاي بسيار ريز قرار گرفته است. در فضاي مياني فيلتر مواد شيميايي به نام سيليكات يا سيليكاژل قرار دارد، كه خاصيت و كار آن جذب رطوبت گاز عبوري است. 

لوله مويين (كاپيلاري تيوب)

لوله مويين ، لوله‌اي با قطر بسيار كم است كه به علت باريك بودن به اين نام خواننده مي‌شود و نقش مهمي در توليد سرما دارد. محل نصب لوله مويين بين خروجي فيلتر وورودي با اواپراتور (يخ ساز) است. گاز سرد كننده كه توسط كمپرسور تحت فشار قرار گرفته با عبور از مسير كندانسور و فيلتر وارد لوله مويين مي‌شود. در لوله مويين فشار محيط درون آن به حد قابل توجهي افزايش مي‌يابد. لذا گاز سرد كننده كه تحت فشار زياد به مايع تبديل شده است، با عبور از لوله مويين وقتي كه وارد اپراتور مي‌‌‌‌شود، چون ناگهان با حجم زيادي مواجه مي‌گردد، تبديل به گاز شده و ايجاد سرما مي‌نمايد. 

اواپراتور (محفظه يخ ساز)

اواپراتور به قسمتي گفته مي‌شود كه بوسيله تبخير يك ماده خنك‌كننده سبب توليد سرما شده و در صورت قرار گرفتن در يك ناحيه باعث سرد شدن آن ناحيه يا محفظه مي‌شود. در وسايل سردكننده همان محفظه سردكننده را به نام اواپراتور مي‌شناسند. براي انتقال مطلوب و سريع سرما جنس اواپراتور را از آلومينيم انتخاب مي‌كنند. لوله ورودي اپراتور بسيار باريك است كه در واقع همان نقطه اتصال آن به لوله مويين است، و لوله خروجي آن سطح مقطع بيشتري دارد و به لوله برگشت كمپرسور مي‌رسد. 

موتور الكتريكي 

همان گونه كه قبلا در مبحث كمپرسور خوانديد موتور الكتريكي با يك مجموعه مكانيكي كمپرسور يخچال را تشكيل مي دهند.موتور الكتريكي از نوع آسنكدون بوده و داراي دو قطب و قسمتهاي عمده آن عبارتند از :

• سيم پيچ اصلي 
• سيم پيچ فرعي 
• هسته استاتور 
• رتور

براي آنكه در موتور يخچال مقاومت اهمي سيم پيچ راه انداز از راكتاس القايي آن زيادتر شود و گشتاور راه اندازي موتور افزايش يابد قسمتي از سيم پيچ استارت را بصورت بيفيلار اجرا مي كنند لذا با اهم گيري بين سرهاي مشترك و هر كدام از دو سر ديگر مي‌توان استارت يا اصلي بودن سيم پيچ را تشخيص داد. سرهاي الكتروموتور روي كمپرسور درون ترمينال بسته مي شود كه اصولا بصورت مثلثي است. 

طرز كار موتور الكتريكي 

وقتي از طريق ترموستات فرمان به موتور مي رسد.جريان الكتريكي از رله استارت و سيم پيچ اصلي عبور مي كند و چون سيم پيچي راه انداز در مدار نيست جرياني حدود 2 برابر جريان نامي از سيم پيچ اصل عبور نموده و نيروي الكتريكي رله استارت كه با مجذور جريان عبوري از آن متناسب است افزايش مي يابد و هسته رله را به سمت بالا هدايت مي‌كند و سيم پيچي راه انداز توسط تيغه مربوطه كه به هسته متحرك رله استارت متصل است، جريان دار شده و موتور شروع به حركت نمايد. 

با حركت الكتروموتور جريان الكتريكي در سيم پيچي اصل نرمال شده و نيروي رله استارت كاهش يافته و هسته آن در اثر نيروي وزن هسته پايين مي‌آيد و تيغه مربوط به سيم پيچي راه انداز را قطع مي‌كند و موتور با سيم پيچي اصلي بكار خود ادامه مي‌دهد.حركت رتور موتور سبب تحت فشار قرار دادن گاز از يك سمت و مكش از سمت ديگر مي‌شود تا زماني كه اواپراتور (يخ ساز) خنك شده و ترموستات جريان الكتروموتور را قطع مي نمايد. 

ترموستات 

ترموستات يك كليد اتوماتيك تنظيم دما است كه داخل يخچال قرار دارد. اجزاي اصل ترموسات عبارتند از:

• بدنه فلزي 
• فانوسك 
• كنتاكت هاي اتصال 
• لوله بلو كه محتواي گاز حساس است. 
• لوله مويين 
• فنر و اهرم ها 
• پيچ تنظيم ولوم 
• صفحه مدرج :كه درجات مختلف روي آن نوشته شده است.

معمولا لوله بلويي ترموستات را به قسمت تحتاني و يا سقف اواپراتور متصل مي سازد. با گرم شدن هواي داخل يخچال و يا افزايش درجه حرارت اواپراتور گاز داخل لوله بلو منبسط مي‌شود. گاز منبسط شده به فانوسك ترموستات فشار آورده و اهرم مربوط به وصل كنتاكت‌هاي اتصال را جابجا كرده باعث اتصال كنتاكت به يكديگر مي‌شود و لذا ولتاژ شبكه به موتور اعمال مي‌شود و موتور به كار مي‌افتد. با به كار افتادن موتور اواپراتور خنك شده گاز داخل بالن يا مخزن لوله بلو و لوله مويين منقبض شده و فشار از روي فانوسك ترموستات برداشته مي‌شود با جمع شدن فانوسك اهرم كنتاكتها به عقب بر مي‌گردد و اتصال آنها بصورت باز درمي‌آيد كه باعث توقف كار موتور خواهد شد. 

رله راه انداز (رله استارت)

رله استارت بر سه نوع جرياني ولتاژي و حرارتي مي باشد كه بيشتر رله نوع جرياني و يا حرارتي دو منظوره (استارت و بار منفي) به كار برده مي‌شود. 

رله بار زياد (بي متال يا اورلود)

هرگاه در كار موتور مشكل بوجود مي‌آيد مانند آسيب ديدن سيم پيچ‌هاي اصلي با كمكي و يا مسدود شدن مسير گردش گاز و يا وضعيت بودن ولتاژ و ... جريان دريافتي موتور افزايش يافته و موتور داغ مي كند كه ممكن است بسوزد. از اينرو استفاده از رله بار زياد ضروري است. رله بار زياد يك فيوز حرارتي است كه بر روي كمپرسور نصب مي‌شود. كار آن به اين شرح است كه در اثر گرماي جدار خارجي كمپرسور و يا در اثر عبور جريان الكتريكي موتور از سيم هيتر داخل رله گرم شده و با تحريك صفحه حساس طول آن را افزايش مي دهد و سبب جدا شدن كنتاكتهاي رله مي گردد. 

جعبه تقسيم و سيم رابط 

جعبه تقسيم يا ترمينال محل ورود كابل اصلي يخچال و تقسيم سيمهاي خروجي است. سيم رابط يخچال بايد ازنوع كابلي باشد و جهت ارت كردن حتما نوع سه سيمه آن انتخاب شود.همچنين كابل بايد قابليت انعطاف باشد تا هنگام جابجايي مشكل براي آن ايجاد نشود. سطح مقطع سيمهاي كابلي بايد باشد. 

لامپ يخچال 

روشن شدن لامپ داخل يخچال به هنگام باز كردن در آن است. توان لامپ يخچال بين 14 تا 40 وات است. اين لامپ داراي سرپيچ محكمي است. 
شستي معكوس لامپ 
شستي لامپ يخچال مانند شستي زنگ اخبار است. با اين تفاوت كه معكوس عمل مي‌كند يعني وقتي كه در يخچال باز مي‌شود، كليد آزاد است و لامپ روشن مي شود. لامپ خاموش مي‌شود. بدين جهت به آن شستي معكوس نيز گفته مي‌شود.






+0 پسنديدم
یاییلیب : جمعه 28 تیر 1392 | یازار : mahdi | بؤلوم : | 0 باخيشلار


امروزه مهندساني كه براي صاحبان ساختمانها كار مي كنند در هنگام انتخاب ديگ هاي گرمايش آب تاسيسات ساختمانها گزينه هاي متنوعي را در اختيار دارند. اين گزينه ها انواع ديگ هاي قطعاتي چدني، ديگ با لوله هاي فولادي اعم از لوله هاي آتش يا آب، ديگ با لوله هاي پره دار مسي و ديگ هاي چگالشي را در بر مي گيرد. تمام اين انواع مختلف امروزه در پروژه هاي ساخت و ساز بكار برده مي شوند. با وجود اين همه تنوع انتخاب، يك مالك و يا مهندس طراح تاسيسات ساختمان ممكن است با آخرين ويژگي هاي عرضه شده در طراحي ديگ ها آشنايي نداشته و يا نتواند براحتي با مدل هايي كه كاملا امتحان خود را در بازار پس نداده اند كنار بيايد. بسياري از مالكان و مهندسان با مدل هاي خاصي از ديگ ها آشنايي دارند و يا برنامه هاي نگهداري خود را حول نوع خاصي از ديگ ها طرح ريزي كرده اند. چه بسا اين گونه افراد براي پروژه هاي جديد و يا برنامه هاي اصلاح ديگ هاي موجودشان چيزي به نام تغيير مدل ديگ ها را به حساب هم نمي آورند.

ديگ فولادي يا مسي؟

هنگاميكه مهندسي شروع به فكر كردن در باره نوع ديگ جهت استفاده در پروژه خاصي مي كند، نتيجه اي كه نهايتا حاصل مي شود انتخاب ديگ فولادي به جاي ديگ مسي است. با وجوديكه ديگ هاي قطعاتي چدني و ديگهايي كه مبدل هاي حرارتي فولاد ضد زنگ در آنها بكار رفته است هم اكنون در بازار موجود بوده و در برخي پروژها مورد استفاده قرار مي گيرند، با اين حال انتخاب ديگ فولادي همچنان انتخاب برتر محسوب مي شود. درك تفاوت هاي طراحي ديگ با لوله هاي فولادي و ديگ با لوله هاي مسي از نظر كاربرد مناسب اين مدل ها در تاسيسات حائز اهميت است.
كاربرد ديگ هاي داراي لوله هاي فولادي مدتها قبل از ديگ هاي با لوله مسي شروع شده و محدوده تنوع مدلهاي آن بسيار وسيع تر مي باشد و انواع ديگ با لوله هاي آتش، با لوله هاي آب، با لوله هاي آب انعطافي (فلكس تيوب) و با لوله هاي آب مايل را در بر مي گيرد.در اكثر كاربردهاي گرمايش آب در تاسيسات تجاري استفاده از ديگ هاي داراي لوله هاي انعطافي و لوله هاي آب مايل نسبت ديگ هاي داراي لوله هاي آتش رايج تر است.
اكثر مدل هاي لوله انعطافي داراي 5 فوت مكعب سطح گرمايش هستند. زياد بودن مقدار سطح گرمايش تنها معيار برخي از مهندسان در انتخاب ديگ پروژه مي باشد. اما سنجش توان يك ديگ تنها بر اساس ميزان فوت مكعب سطح گرمايش امروزه ديگر يك نرم كاري قديمي محسوب مي شود. اين نوع سنجش سالها پيش، زماني كه ذغال سنگ و گازوئيل و مازوت سوخت اغلب ديگ ها بودند و وجود سطح گرمايش اضافي براي مقابله با رسوب گيري ناشي از اين سوخت ها اهميت زيادي داشت ابداع شده است، معيار سنجش مذكور اين موضوع را كه آيا طراحي ديگ قادر به جذب يكنواخت حرارت در تمام سطح لوله ديگ مي باشد يا خير در نظر نمي گيرد.
ديگ هاي مسي در اواخر دهه 1940، پس از جنگ جهاني دوم به بازار آمدند. براي اكثر مهندسان سالها طول كشيده است تا ديگ هاي لوله مسي را بر ديگ هاي لوله فولادي ترجيح دهند. مهندسان تاسيسات بزرگ احساس مي كنند كه ديگ هاي لوله مسي تنها از نظر پايين بودن قيمت بهترين انتخاب براي موتورخانه محسوب مي شوند نه بهترين گزينه از جميع جهات.
ديگ هاي لوله مسي در حدود 25 تا 30 % از مدل هاي ديگ با لوله انعطافي ارزانترند. پايين تر بودن قيمت اوليه ديگ هاي لوله مسي بطور خودبخودي نزد تعدادي از مهندسان به معناي كمتر بودن قابل ملاحظه طول عمر ديگ تلقي شده است. اما بسياري ديگر نيز بر اين باورند كه ديگ هاي لوله مسي با لوله پره دار امروزه بهترين انتخاب براي ساختمانهاي تجاري مي باشد. پايين تر بودن قيمت اوليه و تقاضا براي راندمان هاي بالاتر، انعطاف پذيري در انتخاب گزينه هاي تخليه دود احتراق ، و نياز به فضاي نصب كوچكتر سبب گرايش بازار به سمت ديگ هاي لوله مسي شده است.


دماي آب برگشتي :

در هنگام انتخاب و نصب هر نوع ديگ آب گرم در سيستم، دماي آب برگشتي بايد در نظر گرفته شود. دماي برگشت آب گرم سيستم تهويه مطبوع كليد كاربرد هر نوع ديگي در سيستم محسوب مي شود. ديگ و آب گرم به يكديگر وابسته اند. البته اين نكته بديهي به نظر مي رسد. اما بروز اشكالات در سيستم و خرابي ديگ اغلب در مواردي رخ مي دهد كه ديگ استفاده شده با سيستم تهويه مطبوع سازگاري ندارد. راندمان ديگ به دماي آب برگشتي و بار ديگ بستگي دارد.


دماي آب برگشتي ديگ هاي غير چگالشي بايد بين 130 تا 140 درجه سانتيگراد باشد تا از تقطير گازهاي تنوره جلوگيري شود. تقطير باعث خرابي ديگ و كوتاه شدن عمر مفيد آن شده و به بروز اشكال در برنامه هاي نگهداري و تعميرات منجر مي شود. اگر طراحي سيستم به حد كافي بالا بودن درجه حرارت آب برگشتي را تا حدي كه از تقطير جلوگيري كند تضمين ننمايد، ديگ هاي داراي لوله فولادي و يا مسي دچار خرابي مي شوند. در صورت پايين بودن دماي آب برگشتي بايستي نسبت به مواردي از قبيل سيستم هاي پمپاژ آب گرم ، ذوب كردن برف ، و تنظيم دريجه هواي خارج (outdoor air reset) توجه كافي مبذول گردد تا از بالاتر بودن دماي آب برگشتي نسبت به نقطه شبنم گازهاي تنوره اطمينان حاصل شود.
ديگ هاي چگالشي يك انتخاب عالي براي سيستم هاي پمپاژ منابع آب گرم مي باشند زيرا دماي آب برگشتي در اين سيستم ها از سيستم هاي ديگر كمتر است. دماي آب برگشتي در اين سيستم ها در حدود 60 درجه سانتيگراد است ، كه براي ديگ هاي چگالشي مطلوب است. راندمان ديگ هاي چگالشي با پايين آمدن دماي آب برگشتي بهبود مي يابد.

منحني هاي راندمان دليل مناسب نبودن ديگ هاي چگالشي براي سيستم هايي كه درجه حرارت آب برگشتي آنها بالاتر از 140 درجه است را نشان مي دهند. ديگ چگالشي در دماهاي بالاتر آب برگشتي به راندمان بالاي خود نمي رسد و سرمايه گذاري بيشتر نيز در اين مورد توجيهي ندارد. اما اگر يك راهبرد كنترل بار مبنا طراحي شود، بطوريكه ديگ هاي چگالشي قادر به تامين گرمايش مجدد با استفاده از مزيت بالاتر بودن دماي آب برگشتي در ايام تابستان بوده و ديگ هاي غير چگالشي نيز در ايام زمستان قادر به تامين دماي بالاتر آب باشند، در اين صورت استفاده از ديگ هاي چگالشي كه قيمت اوليه بالاتري دارند ممكن است مقرون به صرفه باشد.


ظرفيت سيستم يكي از ملاحظات مهم در تصميم گيري براي انتخاب ديگ محسوب مي شود. محدوده سايز ديگ هاي با لوله فولادي از 400 تا 2100Mbtuh را در بر مي گيرد. در مورد پروژه هاي بزرگ، استفاده از يك يا دو ديگ با لوله فولادي ممكن است عملي تر باشد تا بكارگيري يك مجموعه مركب از چندين ديگ با لوله مسي. در صورت استفاده از چندين ديگ لوله مسي، سيستم آب داغ بايد براي چيدمان پمپاژ اوليه- ثانويه طراحي شود.
اگر وجود گزينه هاي انعطاف پذير تخليه دود احتراق سيستم مورد نياز باشد بايد از ديگ لوله مسي استاندارد با راندمان بالاتر، يعني راندمان تقريبا 85% و حتي از ديگ چگالشي با راندمان 98% براي پروژه استفاده شود. در اينجا هم براي اطمينان خاطر از اينكه ديگ در سيستم آب گرم موتورخانه قادر به رسيدن به حداكثر راندمان خود مي باشد تحليل دقيق شرايط سيستم مورد نياز است. ديگ هاي چگالشي بايد در طراحي سيستم هايي گنجانده شوند كه تقطير در آنها صورت مي گيرد، و ديگ هاي غير چگالشي نيز بايد در سيستم هايي كه دماي آب برگشتي آنها زياد است استفاده شوند.


فضاي نصب مورد نياز ديگ هاي با لوله مسي كمتر از فضاي مورد نياز ديگ هاي لوله فولادي است. بنابراين اگر فضاي مكانيكي موجود براي نصب ديگ محدود باشد انتخاب ديگ با لوله مسي مطلوبتر خواهد بود. چندين طرح مختلف چيدمان ديگ بايد مورد ارزيابي قرار داده شود تا مشخص شود كه كدام چيدمان ديگ به حداقل فضاي نصب نياز دارد.

">براي تصميم گيري در مورد انتخاب نوع ديگ، مهارت كاركنان تعميرات و نگهداري بايد مد نظر قرار داده شود. همچنين وجود نمايندگي محلي سازنده ديگ نيز حائز اهميت مي باشد. ساده بودن طراحي سيستم كليد توانايي كاركنان تعميرات و نگهداري براي فهم و نگهداري صحيح ديگ مي باشد. تصفيه شيميايي آب براي موفقيت عملكرد ديگ ها و سيستم هاي آب گرم از اهميت حياتي برخوردار است. ورود آب جبراني خام به سيستم بايستي از لحاظ سختي اندازه گيري شود تا از صحيح بودن تصفيه آب اطمينان حاصل شده و اپراتور از طريق سيستم هشدار دهنده از نشتي هاي اضافي سيستم مطلع گردد. تصفيه نامناسب آب يكي از علت هاي اصلي خرابي ديگ ها است. دبي جريان آب گرچه براي تمام ديگ ها مهم است اما براي ديگ هاي لوله مسي از اهميت ويژه اي برخوردار است. ديگ نبايد بدون دبي جريان آب كار كند و بدين منظور بايد از ادوات كنترلي لازم استفاده شود.
ديگ هاي بزرگ با لوله فولادي معمولا به سيستم كنترل خودكار تعديل كننده مشعل مجهزند. ديگ هاي كوچك لوله مسي عموما داراي سيستم كنترل 2 تا 4 مرحله اي هستند. در مورد سيستم هاي مركبي كه از چند ديگ لوله مسي تشكيل شده اند ، نوعا بايد از كنترل كننده خودكار توالي عمليات استفاده شود تا قابليت بي بار كردن خودكار مورد نياز سيستم را تامين كند.



WWW.BAGERPUR.M@GMAIL.COM



+0 پسنديدم
یاییلیب : جمعه 28 تیر 1392 | یازار : mahdi | بؤلوم : | 0 باخيشلار


عايق كاري نقش بسيار مهمي در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنك نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد . به كمك عايق كاري مي توان يك خانه را در زمستان 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنك تر نگه داشت .

انواع عايق كاري :

1-     عايق هايي كه در ساختار آنها حبابهاي هوا وجود دارد و باعث كاهش هدايت حرارت مي شوند.

2-     عايق هايي كه حرارت را باز مي تابند .پشت اين عايق ها بايد حدود 20 ميلي متر فاصله هوايي تعبيه شود .

 عايق ها چگونه ارزيابي مي شوند ؟

 فاكتور مهم در انتخاب عايق ها ، ميزان مقاومت حرارتي آن هاست .هر قدر nمقاومت بالاتر باشد ، عايق حرارت را كمتر از خود عبور مي دهد و صرفه جويي كه به همراه دارد افزايش مي يابد ، پس به جاي ضخامت عايق ها ،بايد مقاومت حراتي آن ها با هم مقايسه شوند.

عايق هاي گوناگون با مقاومتهاي حرارتي برابر ، از نظر ميزان صرفه جويي در انرژي همانند هستند و تنها اختلاف آنها در قيمت و محل كاربرد است .

 چه جاهايي بايد عايق كاري شوند؟

 - سقفها : با عايق كاري سقف مصرف انرژي براي گرمايش و سرمايش ساختمان 35% تا 45% كاهش مي يابد .

- ديوار هاي خارجي : مصرف انرژي براي گرمايش و سرمايش ساختمان را حدود 15% كاهش مي دهد.

- كف : مصرف انرژي در زمستان را 5% كاهش مي دهد .

- لوله هاي آبگرم : براي عايق كاري لوله هاي آبگرم مي توان از عايق هاي پتويي يا عايقهايي كه به طور ويژه براي لوله ها ساخته شده و به راحتي قابل نصب هستند استفاده كرد .

سقف و كف ساختمان هاي موجود را مي توان به راحتي عايق نمود .

بر اساس مقررات ملي ساختمان ، تمامي ساختانهايي كه ساخته مي شوند بايد به اندهزه كافي عايق كاري شوند . ميزان عايق مورد نياز در همين مقررات تعيين شده است .

 چند راهنمايي كلي براي نصب عايق ها

عايق ها در صورتي خوب كار خود را نجام مي دهند كه به طور صحيح نصب شده باشند.موارد زير به شما كمك مي كند تا بهترين كارايي از عايقهايي كه نصب مي كنيد ببينيد :

-         هرگز عايق را فشرده نكنيد .عايق بايد پس از نصب همان ضخامت اوليه خود را داشته باشد در غير اين صورت مقدار مقاومت حرارتي آن كاهش مي يابد و نمي توان آن طور كه انتظار مي رود جلوي انتقال حرارت را بگيرد .

-         عايق كاري را به طور كامل روي تمام سطح انجام دهيد . چرا كه اگر تنها 5% از سطح خالي بماند ، ممكن است تا 50% از كارايي عايق كاري كاسته شود .

-         مواد عايق را بايد خشك نگه داشت ، زيرا به استثناي پلي استايرن كه نسبت به آب مقاوم است ،بقيه عايق ها بر اثر رطوبت كارايي آنها پايين مي آيد . در برخي عايق هاي آزاد مقدار مقاومت حرارتي متناسب با تراكم عايق است نه ضخامت آن . در اين عايق ها ، مقدار مقاومت ممكن است بعد  از مدتي تا 20%  كاهش يابد . از اين رو بايد بعد از نصب كننده عايق تضمين گرفت .

-         از عايق هاي آزاد در سقف هايي كه شيب زيادي دارند استفاده نكنيد.

-         در صورت استفاده از عايق هاي بازتابنده بايد حتما پشت آنها يك لايه هواي ساكن به ضخامت 20 ميلي متر وجود داشته باشد.تمام سوراخها و پارگي ها و درزها بايد با نوارچسب پوشيده شوند.

-         اطراف كابل هاي برق و لوازم الكتريكي را هرگز عايق كاري نكنيد ،ايمن بودن عايق كاري بايد توسط يك فرد متخصص بررسي شود .

-         در فاصله كمتر از 90 ميلي متر فنهاي خروجي عايق نصب نكنيد .

در فاصله كمتر از 25 ميلي متر حبابهاي لامپ و سرپيچ آنها عايق كاري نكنيد

 






+0 پسنديدم
یاییلیب : جمعه 28 تیر 1392 | یازار : mahdi | بؤلوم : | 0 باخيشلار

محاسبه مصرف اب وتأمين ان براي استفاده خانوار ومكانهاي عمومي با كمترين هزينه ممكن 
طرح جمع اوري اب باران وذخيره ان درمنابع زيرزميني وامكان استفاده براي شستشوي محوطه وفضاي سبز
واحدبندي مصرف اب ساختمان چندواحده 
فروش انواع پمپ هاي ابرساني 










ادامه مطلب
+0 پسنديدم
یاییلیب : چهارشنبه 26 تیر 1392 | یازار : mahdi | بؤلوم : | 0 باخيشلار
انجام كليه امورتاسيساتي 
محاسبه واجراء موتورخانه 
اجراءلوله كشي اب.گاز.فاضلاب.شوفاژواتش نشاني
تعميرات ونگهداري تاسيسات ساختمان -اتاق تاسيسات واسانسور
محسبه ونصب پمپ ومنبع تحت فشار
مجري لوله كشي ابياري قطره اي براي باغات 
نصب دوربين مداربسته 
طراحي تابلوبرق صنعتي 
پيمانكاري 0تا 100ساختمان مسكوني
تهيه مصالح ساختماني
نمايندگي لولهpvcشركت نصربسپارسپاهان
نمايندگي لولهپنج لايه ماه پايپ 
نمايندگي فروش ايفن الكتروپيك


t-fax:  02156326871
gmei:  bagerpur.m@gmail.coml 



ادامه مطلب
یارپاق لار : 1 2


Powerd By : ARZUBLOG.COM Theme Designer : Blogskin.ir